By data4u
Udgivelsesdato
Monday, September 18, 2006

Har du nogensinde set reklamerne for Duracell batterierne? Man ser en gruppe legetøjskaniner, som hopper rundt på prærien, til de alle sammen en efter en går i stå, fordi batterierne er tomme.... Kun én kanin bliver ved med at hoppe.... Det er selvfølgelig kaninen med et Duracell-batteri  ...det holder længere.

Pointen er, der er mere energi i en Duracell batteri.
Det er så nemt . Du skal have de rigtige batterier, så løber du aldrig tør for energi - næsten som i det virkelige liv.
At leve koster energi! Men hvor henter vi vores kraft fra?  Og hvordan gør vi det? 
Brug tid til at tanke op hos Gud!


Din krop har brug for energi. At arbejde og bevæge sig koster kraft. Derfor har vi brug for mad, drikke, hvile og søvn. Vi har brug for at tanke op, så vi er klar til at tage fat igen. Et par dage med sol og strand eller en oplevelsesferie gør "under " for en krop som trænger til ro og ny kraft.

Din sjæl har brug for energi. At være sammen med andre mennesker, møde dagens udfordringer og gennemleve små kriser koster energi. Vores følelsesliv trænger til at blive forfrisket med mellemrum. Når man arbejder koncentreret hele dagen, har man brug for en tænkepause. Nyd din fritid med venner og familien og hold virkelig fri.

Din ånd har brug for energi
Hver dag er vi til en vis grad udsat for negativ påvirkning så som pessimisme, bitterhed, jalousi, anklager, skyldfølelser og okkulte påvirkninger. Disse ting dræner os for energi.

Din ånd har også brug for at tanke op. Hvor henter vi den energi, vi har brug for?

Jesus siger i Matt.11:28: "Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile."

Hvis vi skal klare vor tids travlhed og udfordringer uden at bukke under, må vi lære at hente ny kraft hos Gud, hver eneste dag. 
Mange føler sig anklaget, fordi de ikke holder den "klassiske" andagt, med en halvtimes bibellæsning og koncentreret bøn. Men der findes mange veje til at tanke op hos Gud og her vil jeg bare nævne nogle for dig, som du måske kunne praktisere i din ferie:

1. At tanke op gennem stilhed (Salme 4:5)
      Nogle tanker op, når de søger stilheden. På 
      stranden, i en skov eller op i bjergene. At 
      være alene med Gud og falde helt til ro  
      giver ny kraft.


2. At tanke op gennem fællesskab med andre (Matt. 18:20)
Nogle har det svært med at være alene og  tanker op ved at være sammen med andre,  som tror på Gud. Jesus siger, at han er med i et fællesskab når der er to eller tre, der samles i hans navn. En god samtale med en god ven eller ægtefællen er godt for sjælen. Her kan Gud tilføre ny kraft og livsglæde. Vær helhjertet og nyd fællesskabet med venner og familie. Gud er med i det.

3. At tanke op gennem meditation (Salme 1:2)
Salme 1 siger, at den som grunder over Herrens ord dag og nat, er som et træ der er plantet ved bækken.  Her bliver der tilført kraft til et velsignet liv. Det er godt at læse en god kristen bog og lade Gud tale til dit hjerte.
Jesus ønsker at opmuntre og bygge dig op i din ferie.

4. At tanke op ved at nyde naturen (Salme 19:1) David siger, at Himlen fortæller om Guds herlighed, og at vi kan se Guds storhed og majestæt gennem naturen. En flot solnedgang, storslået natur i et andet land, at nyde et styk frugt fra Guds fantastiske have, kan blive til en enestående gudsoplevelse, hvor du tanker op.
      
5. At tanke op gennem lovsang og tilbedelse 
(Efeserne 5:18-20)
Musik og sang er en gave fra Gud. Når vi synger til Gud bliver vi selv forfrisket og mødes med ham. Hør noget god musik, som opbygger dig

6. At tanke op gennem ritualer
       (Lukas 1:11-14)  
       Zakarias mødte Gud i templet. Nogle har brug 
       for de rigtige ydre rammer for at møde Gud. 
       At sidde i en stor katedral i Italien, at tænde et 
       lys, at besøge et kloster fra middelalderen,  
       eller at være med til nadver, kan blive til et 
       meget personligt møde med Gud, hvor du 
       tanker op.


Der kunne nævnes flere varianter af, hvordan vi kan tanke op hos Gud. Metoden er ikke så vigtig. Vigtigt er, at vi henter ny kraft hos Gud hver dag. Vær kreativ - Gud er med - lige meget hvor du befinder dig. Du kan opleve ham alle steder. Han er ikke kedeligt og synes godt om, at du bryder nogle ufrugtbare vaner.

 

Jürgen Galonska